آیا دیدنِ نغمه های موسیقایی ممکن است؟
نویسندگان
چکیده
این مقاله نخستین مقاله ای است که با هدف آشتی دادن موسیقی دانان ایرانی با مفاهیم فیزیکی حاکم بر پدیده های موسیقایی می نویسم. در این مقاله به یک نغمه یا نت پرداخته می شود. نغمه کوچک ترین واحد تشکیل دهنده ی یک قطعه ی موسیقی است. نغمه ی بیش تر سازها نغمه های مرکبی هستند که می توان آن ها را متشکل از نغمه های ساده ای به نام هماهنگ ها تصور کرد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه به کمک ریاضیات و فیزیک می شود هماهنگ های یک نغمه ی مرکب را دید و از این نمایش تصویری برای مطالعه ی دیداری، و نه شنیداری موسیقی استفاده کرد. در این مقاله، تلاش شده است چند اصطلاح فیزیکی پایه ای به نام های بسامد[i]، طول موج، دوره ی گردش، حوزه ی زمان، حوزه ی بسامد، و هماهنگ توضیح داده شود. به نغمه ی ساده ی یک دیاپازون پرداخته، و نشان داده خواهد شد که اهمیت آن چیست و چگونه می توان نغمه ی مرکب سازهای دیگر را، دست کم در عالم نظر، با ترکیب نغمه های ساده ی چند دیاپازون ساخت. مفهوم حوزه ی بسامد و هماهنگ ها روشن، و نشان داده می شود نغمه های مشابه سازهای مختلف چه تفاوتی باهم دارند؛ و بالاخره سه مشخصه ی مهم صدا به نام های بلندا[ii]، نواک، و شیوش معرفی خواهد شد. [i]. fundamental بسامدپایه: [ii]. loudness
منابع مشابه
آیا دیدنِ نغمههای موسیقایی ممکن است؟
این مقاله نخستین مقالهای است که با هدف آشتیدادن موسیقیدانان ایرانی با مفاهیم فیزیکی حاکم بر پدیدههای موسیقایی مینویسم. در این مقاله به یک نغمه یا نت پرداخته میشود. نغمه کوچکترین واحد تشکیلدهندهی یک قطعهی موسیقی است. نغمهی بیشتر سازها نغمههای مرکبی هستند که میتوان آنها را متشکل از نغمههای سادهای بهنام هماهنگها تصور کرد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه بهکمک ریاضیا...
متن کاملآیا عرفان نظری ممکن است؟
عرفان نظری از علومی است که در حدود قرن هفتم هجری در جهان اسلام، عمدتا به ابتکار محیی الدین ابن عربی شکل گرفت و از آن زمان تاکنون در حوزه های معنوی و حِکمی اسلامی مطرح بوده است. این علم عهده دار ارائهٴ جهان بینی عرفانی است و در آن یافته های شهودی عرفا تجزیه و تحلیل و احیانا بر دعاوی آنان استدلال عقلی یا نقلی می شود. اما استخراج یک جهان بینی نظری از تجربه های عرفانی، هنگامی میسر است که اولا شهود ع...
متن کاملورود اهل ایمان به مطالعة علمی دین؛ آیا ممکن است؟
رواج تعاریف سادهانگارانه از علم در میان بسیاری از پیشگامان علوم اجتماعی مانند فروید سبب شد تا انبوهی از معتقدات ملحدانه و فلسفی با برچسب علمبودگی، جواز ورود به مطالعه علمی دین را بیابند و بهعنوان شناختهای معتبر و بیطرفانه معرفی شوند. اگر بتوان بهگونهای حقیقتاً بیطرفانه، درباره دین به تولید دانش تجربی پرداخت، آنگاه سخن از ورود اهل ایمان به دایره مطالعه علمی دین بیوجه نخواهد بود. اگر «انس...
متن کاملورود اهل ایمان به مطالعه علمی دین؛ آیا ممکن است؟
رواج تعاریف ساده انگارانه از علم در میان بسیاری از پیشگامان علوم اجتماعی مانند فروید سبب شد تا انبوهی از معتقدات ملحدانه و فلسفی با برچسب علم بودگی، جواز ورود به مطالعه علمی دین را بیابند و به عنوان شناخت های معتبر و بی طرفانه معرفی شوند. اگر بتوان به گونه ای حقیقتاً بی طرفانه، درباره دین به تولید دانش تجربی پرداخت، آنگاه سخن از ورود اهل ایمان به دایره مطالعه علمی دین بی وجه نخواهد بود. اگر «انس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
صوت و ارتعاشجلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۵۱-۵۸
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023